جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
 
سقوط لیر ترکیه به پایین‌ترین سطح در آستانه دور دوم انتخابات
۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
شناسه : 3916
7
اوضاع لیر ترکیه پیش از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری لیر ترکیه پیش از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که در هفته جاری برگزار خواهد شد، به پایین‌ترین سطح خود در برابر دلار رسید.
ارسال توسط : منبع : گروه گردآوری خبر ؛ پایگاه اطلاع رسانی اخبار طلا
پ
پ

 

سقوط لیر ترکیه به پایین‌ترین سطح در آستانه دور دوم انتخابات

لیر ترکیه پیش از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که در هفته جاری برگزار خواهد شد، به پایین‌ترین سطح خود در برابر دلار رسید.

واحد پول ترکیه پس از برگزاری دور نخست انتخابات ریاست جمهوری برای رقابت میان رجب طیب اردوغان ، کمال قلیچداراوغلو و سینان اوغان در چهاردهم می و افزایش احتمال پیروزی اردوغان برای اکتساب مجدد کرسی ریاست‌جمهوری ترکیه تحت فشار بالایی قرار گرفته و اوراق قرضه و اوراق بهادار دلاری این کشور کاهش قابل‌توجهی داشته است. در روزهای اخیر لیر ترکیه با سقوط چشمگیری در برابر دلار مواجه بوده است، تاجایی‌که هر دلار در این کشور معادل ۲۰.۰۶ لیر معامله شد و تنها با کمی پیشرفت به ۱۹.۹۷۸ لیر رسید. دلار در حال حاضر ۱۹.۹۷ لیر معامله می‌شود و قیمت فروش آن در ایران ۲,۵۶۰ تومان اعلام شده است.

پیش‌بینی‌های موجود مبنی بر قرار گرفتن ترکیه در معرض بدهی‌های سنگین به‌واسطه تداوم سیاست‌های اقتصادی غیرمتعارف اردوغان شرایط را وخیم‌تر می‌کند، تا حدی که تحلیل‌گران باور دارند این شرایط ترکیه را در آستانه سقوط اقتصادی قرار داده است. از سوی دیگر در شرایط فعلی دولت اردوغان درباره پای‌بندی به برنامه اقتصادی ناپایدار فعلی یا کنار گذاشتن آن با فقدان اطمینان و اختلاف‌نظرهای بسیاری مواجه است.

اقتصاددانان به قطعیت معتقدند که پیروزی اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه با کاهش چشمگیر ارزش دلار به‌صورت روزانه همراه خواهد بود که این نرخ کاهش به‌صورت سالانه معادل یک بحران بزرگ است. این امر باعث می‌شود بسیاری از ناظران اقتصادی برای آینده ترکیه یک شکست ناگهانی را پیش‌بینی کنند، چراکه به گفته آن‌ها سیستم اقتصادی اردوغان مانند راه‌رفتن روی لبه چاقو است.

خالص ذخایر ارزی بانک مرکزی ترکیه نیز پس از سال‌ها مداخله در بازار و به‌کارگیری روش‌های دیگر برای کاهش تقاضای ارز، در هفته گذشته برای نخستین بار از سال ۲۰۰۲ به محدوده منفی سقوط کرد و به منفی ۱۵۱.۳ میلیون دلار رسید.

علت این سقوط افزایش تقاضای فارکس در دوران انتخابات به دلیل ایجاد انتظارات مبنی بر این امر مطرح شده است که لیر پس از پایان رأی‌گیری‌ها به سقوط ادامه و ۴۴ درصد از ارزش خود را نسبت به سال ۲۰۲۱ و ۳۰ درصد از آن را نسبت به سال ۲۰۲۲ از دست خواهد داد. با این وجود اردوغان مدعی شده است که کشورهای حاشیه خلیج فارس به‌تازگی به ترکیه کمک مالی ارسال و به بهبود شرایط بانک مرکزی و بازارهای این کشور کمک کرده‌اند.


با تشکر از جناب آقای ایمنا گروه گردآوری خبر پایگاه اطلاع رسانی اخبار طلا

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.