شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت ×
 
ارز بیریکس رقیب جهانی دلار
۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۷
شناسه : 4459
4
راشاتودی گزارش داد مذاکرات بریکس درباره راه اندازی رقیب جهانی دلار
ارسال توسط : نویسنده : ویژه نامه اخبارطلا منبع : گروه گردآوری خبر ؛ پایگاه اطلاع رسانی اخبار طلا
پ
پ

ارز بیریکس رقیب جهانی دلار

مذاکرات بریکس درباره راه اندازی رقیب جهانی دلار

نایب رئیس پارلمان روسیه طی اظهاراتی اعلام کرد که این کشور به همراه دیگر اعضای گروه بریکس و برخی از کشورهای آفریقایی در حال بحث و تبادل نظر در مورد ایجاد یک ارز جهانی جدید هستند.

راشاتودی گزارش داد ؛  الکساندر باباکوف، نایب رئیس دومای دولتی (پارلمان) روسیه، طی اظهاراتی اعلام کرد که این کشور به همراه دیگر اعضای گروه بریکس و برخی از کشورهای آفریقایی در حال بحث و تبادل نظر در مورد ایجاد یک ارز جهانی جدید هستند که می‌تواند سلطه دلار آمریکا را به چالش بکشد و برای کشورهای غیرغربی تبدیل به ارزی مشابه یورو شود.

باباکوف روز چهارشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌های روسی اظهار داشت که مسکو پس از گذراندن آزمون تحریم‌های غرب، آماده است تا نقش جدیدی در نظم جهانی به عهده بگیرد و همراه با شرکای خود سلطه اقتصادی آمریکا را تضعیف کند.

وی در ادامه با اشاره به مناسبات جدید در روابط بین الملل، تأکید کرد که نشست سران روسیه و آفریقا که هفته گذشته در سن پترزبورگ برگزار شد، علامت واضحی از شکست جمعی غرب در منزوی کردن روسیه  بود.

باباکوف تاکید کرد که دستیابی به حاکمیت واقعی برای روسیه مستلزم دور شدن از سلطه پول ایالات متحده است.

این مقام پارلمانی روسیه توضیح داد که مسکو و شرکای آن باید بر سر یک واحد پولی جدید و قوانین عملکرد آن به توافق برسند.

هنگامی که از وی در مورد ارز جدید سؤال شد، پاسخ داد: این یوان و روبل نیست. در حال حاضر فرمول‌بندی‌های خاصی وجود دارد… نام مهم نیست، اما باید مشابه دلار باشد.

نماینده پارلمان روسیه افزود: به هر حال، پتانسیل امروزی بریکس از گروه ۷ بیشتر است. یعنی پتانسیل بازاری که این ارز بتواند در آن فعالیت کند بسیار گسترده است. هیچ دلیلی برای اصرار کردن در استفاده از دلار وجود ندارد.

بر اساس این گزارش، کشورهای عضو گروه بریکس طی تحولات اخیر به دنبال دور شدن از دلار آمریکا در تجارت متقابل بوده‌اند. روند دلارزدایی در پی تحریم هایی که عملا ارتباط روسیه را با سیستم مالی تحت سلطه غرب قطع کرد، در حال افزایش است.

بسیاری از کشورهای در حال توسعه از جمله کشورهای عضو بریکس یعنی چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی نیز در تجارت خارجی خود، شروع به حرکت به سمت ارزهای جایگزین کرده‌اند.

مسکو سال گذشته ایده معرفی ارز بریکس را مطرح کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ژوئن گذشته گفت که کشورهای عضو در حال کار بر روی ایجاد یک ارز ذخیره جدید بر اساس سبدی از ارزهای ملی هستند.


با تشکر از خبرگزاری بین المللی تسنیم / گروه گردآوری خبر ؛ پایگاه اطلاع رسانی اخبار طلا

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.