پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
 
کشف سکه عیار پایین در بازار شیراز
۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۲
شناسه : 4215
2
مدیرکل صمت استان فارس اظهار داشت مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت استان فارس از کشف سکه با عیار پایین در یکی از واحد‌های صنفی شیراز خبر داد.
ارسال توسط : منبع : گروه گردآوری خبر ؛ پایگاه اطلاع رسانی اخبار طلا
پ
پ

سکه‌های طلا با عیار پایین در شیراز کشف شد

مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت استان فارس از کشف سکه با عیار پایین در یکی از واحد‌های صنفی شیراز خبر داد.

حمید رضا ایزدی ؛ مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت استان فارس ؛ در جمع خبرنگاران ، اظهار داشت: یکی از شهروندان شیرازی با مراجعه به واحد بازرسی این سازمان، عنوان کرد که ۴۷ سکه تمام بهار آزادی را از یکی از طلافروشان شیراز خریداری کرده، اما به نظر می‌رسد این سکه‌ها تقلبی است.

ایزدی افزود: برای مشخص شدن این موضوع، ۴۷ سکه به اتحادیه صنف طلا و جواهر شیراز برای کارشناسی اصل و یا تقلبی بودن آن و همچنین کارشناسی سنجش عیار سکه‌ها ارجاع داده شد.

وی اضافه کرد: هر چند که نحوه تشخیص سکه تقلبی از اصل برای افراد عادی مشکل است، ولی باید دانست که سکه‌هایی که توسط بانک مرکزی ضرب می‌شود دارای عیار هزار در ۹۰۰ است، در حالی سکه‌های تقلبی این عیار را ندارند.

مدیرکل صمت فارس عنوان کرد: کارشناس اتحادیه یاد شده با سنجش عیار سکه‌ها متوجه شد که ۱۶ سکه با عیار هزار در ۹۰۰ است و ۳۱ سکه دیگر عیارشان بین ۷۳۵ تا ۸۹۳ است و تخلف تقلب و کم فروشی سکه‌ها محرز شد.

به گفته وی با توجه به نتیجه کارشناسی پرونده تقلب و کم فروشی برای این واحد صنفی به ارزش بیش از ۸۴۲ میلیو ن و ۵۷۲ هزار ریال تشکیل و برای صدور رای به تعزیرات حکومتی استان ارسال شد.

مدیرکل صمت استان فارس گفت: با هماهنگی و دستور معاون صیانت از حقوق عامه و پیشگیری از حقوق جرم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان فارس در حال حاضر گشت مشترک ویژه‌ای با حضور بازرسان این سازمان، کارشناسان اداره کل استاندارد فارس و اتحادیه صنف طلا و جواهر شیراز، به بررسی سکه‌های موجود در واحد‌های صنفی تحت پوشش اتحادیه یاد شده می‌پردازند.

ایزدی به خریداران عادی توصیه کرد: از آنجا که تشخیص سکه تقلبی از اصل کمی سخت است، حتما سکه بسته‌بندی شده با هلوگرام از واحد‌های دارای جواز کسب خریداری کنید.

مدیرکل صمت استان فارس افزود: مردم از صرافی‌های مجاز اقدام به خرید سکه کنند، ضمن اینکه تشخیص سکه اصل از تقلبی، بدون بسته‌بندی آسان‌تر است، با این وجود اگر افراد خواهان خرید سکه بسته‌بندی هستند باید سکه را از جایی بخرند که اسم و آدرس واحد روی سکه ثبت شده باشد.

وی به خریداران سکه یادآور شد: فاکتور رسمی از فروشنده بگیرند و آن را نزد خود نگه داری کنند، زیرا در فاکتور تاریخ، آدرس، قیمت طلا و میزان وزن درج شده و می‌تواند مستندی مهم برای آن‌ها جهت حصول اطمینان از اصل بودن خریدشان باشد.

ایزدی در پایان ضمن تشکر از دادستان شیراز از مردم خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف موارد را از طریق تلفن ۱۲۴ سامانه رسیدگی به شکایات مردمی سازمان صمت استان و یا تلفن ۰۷۱۳۲۳۴۰۰۰۰ سامانه رسیدگی به شکایات اتاق اصناف فارس اطلاع دهند تا در اسرع وقت بازرسان آن را مورد بررسی قرار دهند.


با تشکر از فارس / گروه گردآوری خبر ؛ پایگاه اطلاع رسانی اخبار طلا

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.